Senarai Harga Peralatan Fertigasi

PAPARAN HARGA TERKINI
Kemaskini : FEBRUARI 2021

Peralatan Fertigasi


Promosi Terkini

Makluman & Promosi Terkini


Tarikh : Oktober 2017
Benih Cili Sakata F1 461

Benih Cili Sakata F1 461 adalah varieti pilihan ramai ini pada harga yang sama seperti sebelum ini.


============//===========

BIOGUARD dengan formula dipertingkatkan !!!
BIOGUARD

Kini Kawalan Serangga Organik BioGuard telah dipertingkat dari segi keberkesanannya dengan tambahan ekstrak Neem (Daun Semambu) dan telah diuji keberkesanan oleh pihak penyelidik di UPM (Universiti Putra Malaysia).

Malahan bagi memudahkan semua peringkat pengguna, samada secara kecil-kecilan mahupun pada skala kebun, maka BioGuard kini mengunakan formulasi EC (Emulsion Concentrate) dan tidak lagi menggunakan EM bagi memudahkan pengguna menggunakan apa juga sumber air (bancuhan) samada air kolam, air lombong, air perigi, air paip (pili) dan sebagainya..

Maklumat lanjut boleh dirujuk disini


Terkini ...


Benih Terung F1 323 Bride
Harga : RM33.00
TEFRA : RM31.00


Flexible Nozzle
Harga : RM18.00
TEFRA : RM17.00


Benih Cili Api Sakata
F1 Hybrid 508
Harga : RM42.00
TEFRA : RM40.00


Benih Cili Kulai F1 668
Harga : RM56.00
TEFRA : RM54.00


Digital PH Meter
China (Ori)
Model No. : PH-02
Harga : RM70.00
TEFRA : RM60.00


Pelekat Racun : X-SORB
150ml : RM28.00
500ml : RM70.00


Benih Cili Big Johor 1033
Harga : RM25.00
TEFRA : RM23.00


Minyak Bawang Putih
Garlic Oil Concentrate
4.0L : RM450.00
1.0L : RM115.00
500ml : RM60.00
250ml : RM35.00
100ml : RM17.00


Soy Booster - Hormon
Hormon Penggalak Tumbuhan
4.0L : RM180.00
1.0L : RM45.00
500ml : RM25.00
100ml : RM7.00


AntiBakteria : Advance Getrid
Harga : RM68.00
TEFRA : RM65.00

Jenama : MASATO
16L : RM200.00
20L : RM230.00

Model No. : HI98304
Harga : RM260.00
TEFRA : RM250.00

Benih Cili F1 Hybrid 461
Harga : RM78.00
TEFRA : RM


Benih Rock Melon GLAMOUR
Harga : RM29.00
TEFRA : RM


EC Meter HM Digital AP-2
Harga : RM120.00
TEFRA : RM


Pemikat Lalat Buah
30ml : RM11.00
TEFRA : RM10.50


Tiub Kapilari 1.2mm
200m/roll : RM68.00
TEFRA : RM65.00


Repairing Plug
Penutup Lubang Nipple/Start Joiner
10 pcs : RM1.00
TEFRA : RM0.90


Magic Cabo 118
Kalsium & Boron
1.0L : RM35.00
4.0L : RM115.00


B'Green Minyak Neem
4.0L : RM109.00
1.0L : RM30.00
500ml : RM20.00
100ml : RM6.00


Buffer Solution : 12880 uS/cm
Part No. : HI70030
Harga : RM6.00
TEFRA : RM5.50


B'Green Seaweed
1.0 Liter : RM29.00


Humic-K Super 1.0kg
Harga : RM27.00
TEFRA : RM25.00


Pelekat Bunga & Buah
CY-787 250ml
Harga : RM18.00


Timun F1 Hybrid 747
100gram : ~3000 biji
Harga : RM188.00
TEFRA : RM183.00


Jaring Timun
1 ikat : RM18.00
TEFRA : RM17.00

Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

PROMOSI
Peralatan Penyukat
1-5hb. Mei 2013
Sila klik disini

Team Fertigasi Romatech Agro

Team Fertigasi Romatech Agro (TEFRA) telah dilancarkan oleh Dr Ahmad Zamzam B Mohamed (Mantan Timbalan Ketua Pengarah MARDI) pada Sabtu 19/12/2009 di Pusat Jualan Puchong. Rebutlah peluang untuk menjadi ahli TEFRA. Banyak keistimewaan menanti anda. Hubungi kami atau e-mail atau muaturun borang Keahlian TEFRA disini

Kenali Supplement yang diperlukan oleh tanaman anda


Konsep asas Kawalan Serangga dan Perosak tanaman adalah berkenaan dengan pengawalan dan pencegahan pada peringkat awal lagi iaitu sebelum serangga dan perosak menyerang tanaman. Walaupun pada hakikatnya adalah sukar untuk memastikan tanaman bebas dari serangga dan perosak yang menyebabkan penyakit, namun terdapat pelbagai kaedah dan panduan yang boleh digunakan terhadap program kawalan serangga dan perosak untuk mengoptimumkan pengeluaran hasil tanaman.

Kawalan Serangga Organik : Minyak Neem-Semambu


Penghalau Serangga Berasaskan Organik Bio-Degradble, Non-Toxic & Effective.

B'GREEN Minyak Neem adalah berasaskan minyak semambu yang digunakan sebagai bio-pestisid. Penyelidikan terkini juga telah mengesahkan produk berasaskan minyak semambu (neem) juga boleh bertindak sebagai 'nematicide' dan 'fungicide'. Bahan aktif adalah azadirachtin dan berfungsi sebagai racun larva dan anti pemakanan.

Kajian mengesahkan ia mampu mengawal 400-500 spesis serangga perosak kepada tanaman terutamanya belalang, kumbang dan serangga penghisap cecair tumbuhan seperti 'aphid', 'white flies' dan 'spider mite', lalat putih, lalat buah, face fly, horn fly, house fly, nyamuk, nyamuk pembawa sakit kuning, head louse, lipas, rama-rama, tobacco bud worm, locust, house cricket, bugs dan lain-lain boleh dikawal dengan menggunakan produk ini.

Ia telah digunakan secara tradisional untuk merawat pelbagai jenis penyakit seperti keradangan, jangkitan, demam, penyakit kulit dan masalah gigi, penyakit cacing, anti kulat, anti virus, anti barah, ubat kencing manis, anti kuman, anti kesuburan-perancang keluarga, anti serangga, ubat tahan sakit, penyakit kulit seperti campak, cacar, kayap dan gatal, ubat jerawat, menurunkan suhu badan, ubat kudis dan menambah subur immiun diri.

Untuk ayam ternakan pula, ianya juga mampu mengubati penyakit sampar ayam. Manakala asap daripada daunnya boleh membunuh nyamuk atau serangga. Ubat serangga dari pokok ini SELAMAT tanpa dadah.

Nama Biasa : Semambu, Mambu, Neem, Nim, Margosah, Sedu, Sadao, Dao, Repe, Imba, Mamba dan Mimba Intara.
Nama Saintifik : Azadirachta Indica.
Negara Asal : India, juga terdapat di Asia Tenggara, Sri Langka, Burma dan Selatan Cina.

Di negara India, Pokok Semambu (Neem) amat terkenal dengan jolokan nama 'farmasi desa'. Ia disifatkan sebagai tumbuhan ajaib yang dapat membekalkan 1,001 kegunaannya dan dapat mengubati pelbagai jenis masalah kesihatan mengikut sistem perubatan India kuno, Ayurveda.

Pokok Semambu amat tahan terhadap persekitaran samada dari aspek cuaca mahupun keadaan tanah dan ini merupakan testimoni terhadap vitaliti pokok semambu. Rupanya unik dengan tepi daunnya bergerigi jelas dan agak tajam. Di bahagian atas daun kelihatan jalinan uratnya yang lebih jelas dengan berwarna sedikit kekuningan. Ia juga mempunyai buah serta bunga yang berbau harum dan banyak ditemui di tepi-tepi jalan dan dijadikan sebagai tanaman hiasan.

Bermula daripada akar, ranting, daun, bunga, buah dan bijinya mempunyai khasiat dan keistimewaan yang pelbagai. Ia telah digunakan secara tradisional untuk merawat keradangan, jangkitan, demam, penyakit kulit dan masalah gigi sejak dahulu lagi. Malah, daun mambu yang bersifat antiserangga juga boleh digunakan untuk mengelak serangan serangga pada tanaman.

Walaupun semambu dipercayai telah wujud lebih 2,000 tahun lalu, sesetengah data mengatakan penggunaan neem secara selamat dan berkesan di kalangan masyarakat India telah bermula sejak 5,000 tahun lalu.

Ketua Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan (Ujian Percubaan Klinikal dan Perkhidmatan Perubatan), The Himalaya Drug Company Dr. Pralhad Sadashiv Patki berkata, setiap bahagian pokok semambu yang memberi manfaat kesihatan turut tercatat dalam laporan-laporan perubatan Ayurveda. Beliau telah membuktikan daun Neem dan elemen-elemennya memiliki unsur-unsur anti radang, anti bakteria, anti oksida dan anti karsinogenik. Unsur-unsurnya yang antibakteria sangat berkesan untuk melawan kebanyakan masalah epidermis seterusnya memelihara kesihatan kulit.

"Dalam perubatan tradisional, semambu banyak digunakan sebagai salah satu bahan utama formula pembersihan darah dan melegakan masalah berkaitan diabetes."


"Sebenarnya, salah satu kegunaan semambu paling popular adalah mencegah kerosakan gigi dan penyakit gusi. Di India, daun dan ranting semambu digunakan sejak beribu tahun lamanya oleh masyarakat tempatan untuk memberus gigi dan membersihkan gusi bagi memperoleh kesihatan oral," katanya pada pelancaran semula produk Himalaya berasaskan semambu.

Namun, ciri-ciri antibakteria dan juga kesan antikarsinogenik daun semambu telah mempopularkan penggunaannya untuk masalah kulit seperti jerawat yang biasa dialami oleh golongan muda. Keberkesanan semambu terhadap masalah kulit yang serius seperti ekzema, psoriasis dan kaki atlet juga telah diperakui kerana kemampuannya menyingkirkan toksik dalam darah.

Kebaikan dan Fungsi Pokok Neem

Akar. Pohon Neem memiliki akar tunjang yang dalam dan perakaran skunder berupa akar serabut, dengan demikian Tanaman Neem dapat mengambil unsur hara dan makanan serta air dari lapisan tanah yang paling dalam. Berdasarkan kondisi tersebut Tanaman Neem dapat bertahan hidup di daerah yang sangat kering sekalipun. Berdasarkan hal tersebut juga pohon neem dapat digunakan untuk mengontrol erosi dan mempertahankan kesuburan pada lapisan top soil.

Getah. Getah terdapat dalam lapisan kayu pada umumnya yang bisa digunakan untuk lem.

Kayu dan Cabang. Kayu Neem telah terbukti tahan terhadap rayap/Anai-anai. Ranting pohon neem sangat baik digunakan untuk kayu bakar.

Ranting. Setiap hari, jutaan orang menggosok gigi mereka dengan ranting Neem. Doktor gigi bersetuju bahawa kebiasaan itu dapat melindungi kerusakan gigi dalam jangka waktu yang lama. Di India, daun dan ranting semambu digunakan sejak beribu tahun lamanya oleh masyarakat tempatan untuk memberus gigi dan membersihkan gusi bagi memperoleh kesihatan oral.

Daun. Sebuah pasta yang dibuat dari daun telah ditemukan dan secara efektif memperbaiki kondisi kulit. Dan sejumlah kecil daun yang dicampur dengan makanan terbukti baik untuk memperbaiki kondisi pencernaan.
Di China, kanak-kanak yang mengalami demam campak akan diminta tidur di atas daun semambu bagi melegakan masalah tersebut. Ciri-ciri antibakteria dan juga kesan antikarsinogenik daun semambu telah mempopularkan penggunaannya untuk masalah kulit seperti jerawat yang biasa dialami oleh golongan muda.

Bunga. Pohon Neem memiliki bunga yang biseksual dengan warna ungu yang mana memancing lebah yang diketahui dapat menghasilkan madu Neem yang sangat bermanfaat.

Buah. Pohon Neem dapat memproduksi sampai 50 Kg buah pertahun yang mana daripadanya dapat dibuat sabun atiseptik.

Biji Buah. Biji memiliki kandungan bahan aktif yang mana berfungsi sebagai pestisida, insectisida dan fungisida. Minyak Neem aman untuk digunakan disaerah pedesaan yang alami. Bungkil Neem ( Ampas pengepresan ) juga ditemukan sangat baik sebagai bahan pembuatan pupuk dan untuk pemulsaan. Pohon Neem biasanya mulai berbunga dan menghasilkan buah setelah 3-5 tahun dan akan aktif berproduksi sampai umur 10 tahun.

Kebaikan Neem Dalam Kawalan Serangga Perosak :-

  • Menyekat pembentukan telur, larva dan pupa.
  • Pemberhentian penukaran larva atau nimph.
  • Menggangu komunikasi seksual dan pemandulan serangga dewasa.
  • Menghalau larva dan serangga.
  • kesan rencatan dlm hasilan telur serangga betina.
  • Mengawal penghasilan larva dan pembentukan serangga dewasa.
  • Mengganggu selera makan serangga.
  • Menyekat keupayaan gut.
  • Menggangu penukaran @ metamorfosis pada pelbagai peringkat dan pembentukan kitin.

Fungsi Derivatif Neem :-

  • Racun serangga.
  • Racun kulat.
  • Racun nematod
  • Anti feedent
  • Penyekat metamorfosis @tukaran fasa dan pembentukan kitin
  • Pengubah regulasi tumbesaran
  • Agen pemandulan jantan
  • Anti reproduksi.

Ekstrak bertindak dalam fungsi serangga

  • Kitaran Hidup Serangga. Azadirachtin masuk ke dalam sistem badan serangga menyebabkan aktiviti pertukaran fasa ( ecdysone) terencat. Larva yang gagal bertukar fasa dan akhirnya akan mati. Bagi kepekatan rendah larva berupaya bertukar fasa, tetapi mati pada fasa tersebut. Dengan kepekatan yang paling minima, pertukaran berlaku tetapi steril/mandul.
  • Penghalang Makan. Komponen lain azadirachtin, salanin dan melandriol yang menyelaputi permukaan daun menyebabkan situasi anti peristaltik, iaitu muntah, fungsi menelan juga dihentikan.
  • Penghalang penghasilan telur. Serangga betina direncat daripada menghasilkan telur.
Kesan Minyak Neem Ke Atas Kumpulan Serangga Berbeza.
  • Ortoptera. Belalang, kriket, katydids dll. Tabiat makan dihentikan. Pengurangan saiz koloni dalam locust.
  • Homoptera. Kutu Daun, cicadas, scale insects, leafhoppers dsb. Penggunaan serbuk neem memberi kesan dalam regulasi tumbesaran dan tabiat pemakanan. Dos rendah elakkan pokok daripada dijangkiti oleh virus tungro oleh pembawa green rice leafhoppers.
  • Thysanoptera- Kutu Trip. Dapat mengawal larva kutu trip dalam tanah.
  • Coleoptera-beetles, weevils. Tumbesaran direncat dan bahgn kulit yg tersentuh dengan serbuk neem atau sol. akan musnah.
  • Lepidoptera-moths,skippers, millers dan rama-rama. Tindakan sbg anti pemakanan dan rencat tumbesaran bagi larva lepidopterus.
  • Diptera-flies. Serangga seperti lalat buah, face flies, bot flies, lalat rumah dan horn flies mempunyai kesan terhadap neem.
  • Hymenoptera (Bees, Wasps, Sawflies, semut dll). Larva dari serangga sawflies kesan dengan penghalang makan dan penghalang tumbesaran.
  • Kumbang seperti kumbang perosak padi dan sayuran dan juga alami antifeedant dan growth deterrent simptom.
Cara Tindakan Ke Atas Perosak Yang Spesifik
  • Desert Locust. Koloni besar locust nimph.Caranya adalah : 2.5 litres semburan/hectare (1 liter/ekar) halang juvenil (anak) daripada musnahkan tanaman secara berkumpulan. Ianya sama seperti belalang.
  • Lipas. Neem dapat bunuh lipas muda. Manakala lipas dewasa dihalang daripada bertelur.
  • Brown Planthopper - Neem brown planthopper dan perosak padi.
  • Leafminers - Neem sangat efektif terhadap leaf miners. Serbuk neem ditambah pada tanah menerusi sistem akar, dan ini terus memasuki sistem tumbuhan. Apa yg berlaku hormon moulting (tukaran) diganggu menyebabkan juvenil terperangkap dalam kepompong atau kulitnya.
  • Nyamuk - Menghalang nyamuk daripada membiak.
  • Lalat Buah. Kawalan 100% dan bersesuaian terhadap organisma pengawal lalat buah lain.
  • Nematoda - Penggunaan neem jenis ekstrak akuas menunjukkan 100% kawalan dalam pembiakan nematod dalam 12 jam ujian makmal.
  • Siput. Boleh digunkan utk hapuskan siput. Larutan akuas dapat membunuh 100% Melania scabra. Siput ini adalah vektor flung flukes yang menghuni (ensit) di dalam paru-paru haiwan ternakan, liar dan manusia.
Kawalan Kulat
Minyak Neem adalah bersifat antikulat. Ia berupaya untuk mengawal kulat daun dan beberapa penyakit yang disebabkan oleh kulat. Penggunaan Minyak Neem juga boleh mengelakkan penyebaran powdery mildew jika semburan awal dilakukan.

Kesan terhadap spp. bukan sasaran
  • Kesan ke atas cacing tanah. Biji buah Neem jika dicampurkan ke dalam takungan yang mengandungi cacing tanah, maka pembiakan cacing tanah akan meningkat sebanyak 25%.
  • Serangga bermanfaat. Tiada kesan buruk ke atas spiders dan juga serangga lain seperti lebah pendebunga, kumbang.

Cara-cara dan Kaedah Penggunaan.
Kadar Bancuhan : 1/200
3ml Minyak Neem : 1 Liter air

Kekerapan Semburan : 1-2 kali seminggu.


Minyak Neem SANGAT BAIK jika digunakan bersama dengan MINYAK BAWANG PUTIH untuk mendapatkan kesan yang lebih baik dan mengoptimumkan Kawalan Serangga Perosak.

Kesesuaian :-

  • Belalang dan Kumbang.
  • Serangga penghisap Kutu Daun-Aphid, Kutu Trip, spider mite, Lalat Putih (White Fly)
  • Lalat Buah, Face Fly, Horn Fly, House Fly, Nyamuk, Nyamuk pembawa sakit kuning, Head Louse, Lipas, Rama-rama, Tobacco Bud Worm, Locust, House Cricket, Bugs dan lain-lain.
  • Pelbagai Jenis Kulat.

B'Green Minyak Neem adalah selamat dan mesra alam

Sila hubungi kami untuk mendapatkan butiran lanjut berhubungan dengan informasi tentang produk B'Green Minyak Neem ini. Maklumat cara pembelian online di sini.

Senarai Harga sila rujuk disini

Comments
9 Comments

9 comments:

Unknown said...

Boleh order 1 botoi neem oil x?

Unknown said...

Boleh order 1 botoi neem oil x?

Unknown said...

Mana nak beli neem oil dan garlic oil

Unknown said...

Mana nak beli neem oil dan garlic oil

Romatech Agro said...

Semua pembelian boleh rujuk senarai harga di dalam blog ini atau whatsapp +60192262125

alburn said...

saya nak order 4 liter neem oil. how to order and payment boleh Cod saya tinggal di seremban. tk


alburn said...

saya nak order 4 liter neem oil. how to order and payment boleh Cod saya tinggal di seremban. tk


Pogosova said...

Hi there
Is it advisable to use your neem oil in oral care ( mouthwash or toothpaste)? Any recommendations, thanks

Syafa AQira said...

Salam. Klau neem oil disembur lebih dri skali dlm seminggu apa kesan dia terhadap pertanian?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Borang Pesanan dan Pendapat Anda (Sila isikan).
Pastikan anda mempunyai e-mail yang sah bagi memudahkan pihak kami memberikan respon semula.

Nama :
Negeri :
Telefon :
Email :
Web/Blog :
Usahawan : Pertanian
Fertigasi
Penternakan
Lain-lain
Pesanan/ Pendapat :
Sila Klik "Continue" pada laman seterusnya sebagai pengesahan anda.